lördag 25 juli 2009

OMX: variant av långsiktiga modellen

Vi kan ta en titt på soffliggarmodellen igen och se hur det blir om vi istället investerar i aktier. Denna gången kompletterar vi modellen med blankning. Vid varje köpsignal lägger vi oss långa i ett någorlunda brett urval av aktier (eller har redan och köper mer). Vid varje säljsignal likviderar vi innehavet. Lägg nu till blankning. Vid varje säljsignal blankar vi ett lika brett urval av aktier och vid varje köpsignal täcker vi blankningarna. Kombinerar vi dessa två får vi en ganska så skaplig avkastning. I bilden har jag markerat köp/täck och sälj/blanka. Modellen är densamma som min soffliggardito för fondsparande.

Avkastningen blir rätt imponerande. Obs att jag i uträkningen inte tagit hänsyn till courtage eller lånekostnader. Det svåra med modellen är att lyda den mentalt. Att ligga kort i ett par år kräver nog en hel del disciplin. Det är avsevärt mycket enklare att ligga lång.

Ser man vidare på detta ser man att blankning ger högre avkastning per tidsenhet än långa positioner. Det beror på att fall ofta är snabbare än tillväxt.

2 kommentarer:

  1. Intressant, min idé är att försöka vara hyfsat långsiktigt över konjunkturcyklerna dvs att köpa på mig aktier under den lånsiktiga uppgångsfasen för att sen sälja av när den långsiktiga uppåtgående trenden bryts. Detta verkar vara ungefär vad din soffliggarmodell går ut på.

    Frågan är bara hur man vet när den långsiktiga trenden skiftar riktning. Kring detta och lite annat har jag några frågor som jag hoppas du kan hjälpa mig med:

    - När skiftade den långsiktiga trenden från positiv till negativ i samband med toppen i mitten på 2007 och sen denna negativa trend till positiv igen och hur identifierar man detta?
    - Har du någon speciell strategi för vilka fonder resp. aktier som du köper när trenden byter riktning från negativ till positiv? Utan att ha gjort någon närmare undersökning känns det som att tillväxtmarknaderna och råvarubolagen ger allra bäst avkastning i början av trendvändningen.
    - Om vi nu antar att vi är inne i en positiv långsiktig trend igen. Hur vet man när det är dags att börja sälja igen dvs vad krävs för att soffliggarmodellen ska ge en signal om detta?

    SvaraRadera
  2. Hej igen, kollade lite på dina tidigare inlägg om OMX och hittade grafen med 180 och 360 dagars medelvärde. Nu förstår jag hur modellen är tänkt att fungera. Men frågan om du har en viss strategi för vilka fonder och aktier du köper i samband med ett trendskifte är ju fortfarande aktuell :)

    SvaraRadera