torsdag 23 juli 2009

OMX: Är detta hållbart?

Onekligen måsta man ställa frågan. OMXS30 är nu uppe på nivåer vi var i 2006 då konjukturen var het. Är börsen lika mycket värd som då? Jag tycker inte det. Det hela verkar vara ett spel för gallerierna där analytiker medvetet ställt extremt låga förväntningar på Q2-resultaten så det mesta kommer in över förväntan och driver på börsen. Inte bara här utan man ser fenomenet även på de amerikanska börserna.

I bilden har jag ritat en trendkanal som lutar rätt brant upp. Vi kan även se MA200 som har behagat bottna på 696,6 och nu vänt upp. Vi har alltså en positiv trend på längre sikt. I normala fall är det en signal att lägga sig lång för några år framåt. Jag skulle avvakta, inte minst med tanke på värdet idag. Jag misstänker att analytikerna kommer att ha för höga förväntningar inför Q3-rapporterna så börsen drivs ner och vi får vår sedvanliga oktoberbotten. Inte förrän då tycker jag man kan gå in lite tyngre. Ser man på Elliotvågorna så saknar jag fortfarande en sista våg ner av större format. Fram till dess låter jag marknaden styra mina kortsiktiga positioner.

Försök inte övertyga marknaden, låt marknaden övertyga dig. Trada lugnt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar