söndag 1 februari 2015

Så är vi en bit in i 2015

Det känns lite konstigt men det är nog bara för att jag inte är van vid marknadernas beteende vid nollränta. Folk säger att vår egen börs är kraftigt övervärderad och att man inte ska köpa aktier nu. Är den verkligen övervärderad? Man brukar ju säga att ett P/E-tal på 15 indikerar en rimlig värdering men det gäller ju vid några procent ränta. Hur mycket högre P/E kan vi ha om räntan är noll? Vad vill vi ha för riskpremie vid satsning på börsen vid nollränta? Jag har inga bra svar själv då jag aldrig varit med om detta ränteläge. Men P/E 15 verkar billigt, 20 eller kanske ända upp till 25 är acceptabelt idag med direktavkastning på ett par procent. Tittar jag i min egen portfölj ser jag P/E baserat på senaste kvartalsrapport på 16-20. Det känns inte för dyrt.

Mina långsiktiga indikatorer säger att vi ska ligga kvar i risk men placeringarna ska ligga i rätt region för att det ska löna sig. Två av bokstäverna i BRIC går uselt, Ryssland och Brasilien. Indien är kanon och Kina visar i alla fall lite vilja. Småländerna i Sydostasien ser inte så illa ut heller. Östeuropa känns inte bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar