söndag 8 februari 2009

EWT på OMXS30

Jag har tagit en titt på utvecklingen av vågorna på sistone och i princip ligger den vågräkning jag gjorde för några månader sedan fast men jag har även ett par alternativ. I diagrammet har jag huvudspåret och ett av alternativen. Vi är inne i björnmarknadens C-våg som började i maj förra året. C-vågen indelas i en 5-våg där vi klarat av 1, 2, 3 och troligen 4. I huvudspåret avslutades våg 4 den 7 januari och vi har påbörjat våg 5 som i sin tur delas in i en 5-våg där 1 är klar och 2 pågår. I ena alternativet fullbordar våg 4 en triangel genom att gå upp till taket och gärna en tjurfälla med en liten översläng, därefter börjar våg 5. Andra alternativet har jag inte ritat ut.

Klicka på bilden för att få upp full storlek.

Jag håller huvudspåret för sannolikast. Tittar vi på det fundamentalt så har årsrapporter kommit in som varit ganska dåliga och med dyster eller utebliven guidning. Det talar för att uppgången förra veckan är ett luftslott. Marknaden tycktes säga att det kanske inte var så illa som den trodde. Jag tror marknaden kommer till sans nästa vecka och därmed påbörjar vi våg 3. Den kan bli rätt förödande men öppnar möjligheten till fyndköp. Jag överväger faktiskt att sälja av en del av portföljen för att ha likvider för bottenfiske. Alternativt öka på innehavet av XACT Bear för att hedga det jag har.

Alternativet skulle kunna bli verklighet om Obamas paket tas emot positivt för att senare låta marknaden komma till sans igen. Vi skulle då fullborda triangeln och starta våg 5 ner om någon dryg vecka. Vad jag hört så blir det ingen "bad bank" i paketet och jag tror inte Wall Street gillar det.

Ytterligare ett alternativ bygger på det faktum att C-vågens våg 2 inte har en zigzagform vilket skulle betyda att våg 4 bör vara en sådan. Det kan ske om rallyt fortsätter upp till strax under 800. Detta skulle kunna hända om marknaden varit för pessimistisk innan årsrapporterna.

Var tar denna sista våg 5 slut i huvudspåret under förutsättning att vi går ner på måndagen?

Den allra mest optimistiska är att C-vågens våg 5 trunkeras och slutar i nivå med höstens bottnar runt 556. Det skulle kunna ske om femtevågens delvåg 1 och 3 blir lika långa följt av en trunkerad delvåg 5.

Troligare är att delvåg 3 blir 161,8% av delvåg 1. Delvåg 3 skulle då ta stopp vid 491. Trunkeras delvåg 5 så blir det troligtvis botten.

En annan möjlighet är om C-vågens våg 5 blir lika lång som våg 1. Räknar vi i procent blir det 545 men i punkter 470.

Går vi inte ner på måndag så får vi räkna om dessa nivåer.

Stödet från botten 2002 ligger vid 414. Skulle vi nå dit är jag rädd för att vi håller på att korrigera den längre cykeln från 1974. Då ser det rätt svart ut.

1 kommentar:

  1. Hej Logad!

    Intressant men svårt det här med ewt! Har din syn på OMX förändrats, eller är samma vågräkning fortfarande i spel?

    Ser ut som om vi ska nedåt trots att OMX har hållit emot bra jämfört med S&P500, som just nu ligger och svävar på klippkanten.

    Mvh/ calamity jane

    SvaraRadera