torsdag 5 februari 2009



Denna lågkonjuktur vi är på väg in i kommer enligt min mening visa att långsiktighet eller "sitta still i båten" i fondsparande är en strategi som ger en högst medioker avkastning. Det fungerade tidigare men inte nu längre. Jag tycker man ska ha en konjukturföljande strategi istället men som även soffliggare kan köra med då det inte är särskilt jobbigt.

Bilden ovan visar Stockholms bredare index OMXSPI i månadsform och visar de två senaste konjukturtopparna. Den röda linjen är ett tolvmånaders glidande medelvärde. Köp- och säljsignaler uppstår när den röda linjen korsar kurslinjen. Säljsignalen 1998 visade sig vara falsk men det gör inte så mycket för att om man lydde köpsignalen strax efter så kom man med på den fantastiska uppgången som blev IT-bubblan. Man kan tycka att man missar en del vinst på att säljsignalerna ligger en bit under topparna men det får man offra för att få en säkrare strategi. Efter en säljsignal placerar man lämpligen i bank eller korta räntefonder. Vill man så kan man se säljsignaler som köpdito för XACT Bear.

Vad man gör nu är att vänta på nästa korsning när den nu kommer. I diagrammet har jag även markerat en huvud-skuldraformation (HS) som tekniskt signalerar nedgång. Den blå linjen är dess målkurs och vi ser nu att vi fått en reaktion vid den. Det kan vara botten men det är inte säkert.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Har läst lite utav din blog.
    Detta diagram har du gjort detta själv eller kan man kolla detta på nätet, jag tycker det är så intressant med allt.
    Tänk att en helt ny värld har öppnat sig för mig.
    Kul att du har hjälpt mig på di.
    Skulle lämna min e-mail, men det lyckades inte, får kanske prova en annan gång.
    Tack för det 2Mammamu...

    SvaraRadera