lördag 13 augusti 2011

Uppföljning soffliggarmodellen


Det är först nu jag har tid att ägna mig åt finanserna igen. Det har tyvärr kostat mig en del men sådant får man ta. Bland annat lyckades jag med mästerstycket att glömma lösenordet till min aktiedepå vilket tog några dagar att ordna till. Under tiden har vi ett av de brantaste fallen sedan 2008. Sensmoralen är väl att om man är aktiv och tar risker så måste man ha tid för det.
Nu har jag legat långsiktig sedan början av 2009 vilket inte har varit helt olönsamt. Som trissreklamen säger så plötsligt händer det och jag blev tagen på sängen.

Nåväl. Lite ny grafik då Hitta Kursvinnare hela tiden förbättras, nu med fina pilar som jag använt nu för att markera signalerna. Korset kom den 30:e juni och som jag sagt att avvakta en månad innan agerande så blir säljsignalen den 30:e juli. Som ni ser så har det gått mycket fort efter det. För fort enligt min åsikt vilket tarvar en justering av modellen.
Det finns fortfarande fallhöjd kvar. För närvarande tycker jag man kan ligga blankad eller med andra negativa instrument på några månaders sikt. Själv roar jag mig med turbowarrants på OMXS30, då speciellt sådana som ligger väldigt nära knock. Köp dem för några öre styck och låt dem antingen knockas eller gå åt rätt håll med initialt extrem hävstång. Det brukar räcka med en position åt rätt håll för att kompensera en handfull knockade.
Det har kommit en del nytt på marknaden för de som letar negativa instrument. Gamla XACT BEAR har fått sällskap av XACT BEAR 2 med 2x hävstång. Dessutom har ett antal certifikat dykt upp som alla heter BEAR OMX något med varierande hävstänger och marknadsförare. Tänk på att instrument med hävstång gröps ur med tiden så ligg inte för länge i dem.

2 kommentarer:

  1. Apropå "soffliggarmodellen" så kan jag tipsa om en webbsajt som jag håller på att bygga. Den kan ge automatiska köp/sälj-signaler för bland annat denna modell, antingen via prenumeration på bloggen eller via twitter.

    Adressen är http://www.longshort.se/

    Se exempelvis "Simulator"-sidan för att experimentera med olika strategiparametrar.

    Jag tar gärna emot konstruktiva synpunkter och förslag på funktionalitet.

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Roligt att det löst sig med lösenord till depå och man har många lösenord nuförtiden för olika inloggning...

    Vill göra sig uppmärksam på en samlingsplats för aktieintresserade

    Bottomreached.se är en ung community för aktieinstresserade småsparare runt om i Sverige. Sidan hjälper aktiesparare att hitta de bästa investeringarna genom crowdsourcing och teknisk analys.

    Grundtanken med bottomreached.se är att sidans användare delar med sig av sina aktietips och aktieportföljer på ett spännande sätt och drar nytta av den samlade kunskap många akieintresserade medlemmar erbjuder.

    På sidan kan användaren bland annat:
    Skapa aktietips som utvärderas mot framtida aktiekurs
    Skapa en fiktiv aktieportfölj vars utveckling uppdateras automatiskt tillsammans med börsutvecklingen
    Prata aktier i forum
    Ta del av andra användares aktietips och aktieportfölj
    Använda verktyg för teknisk analys
    Se aktie-rekommendationer baserade på användarnas aktietips och aktieportföljer.


    Bottomreached.se startades i mars 2010 och har idag över 1 100 aktiva användare.
    Idag tror användarna på en stark uppgående trend på aktiemarknaden trots den senaste tidens turbulens. Aktierna som användarna har starkt förtroende för är Volvo och H&M, medan Hufvudstaden förutspås få en nedgång.

    Vi söker kontinuerligt samarbete med aktiebloggare, tidningar, finansiella institutioner och andra intressenter i syfte att främja communityns slutgiltiga mål; att hjälpa aktiesparare att hitta de bästa investeringarna.

    Välkommen till http://www.bottomreached.se

    info@bottomreached.se

    SvaraRadera